Майстер-клас на тему: «Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення шкільного курсу природознавства»






Майстер-клас на тему:

«Активізація пізнавальної діяльності учнів

під час вивчення

шкільного курсу природознавства»

    Дорогі колеги, рада вітати вас на нашому заході.

Ми, вчителі початкових класів, зокрема і природознавства, знаємо, що наш курс включає в себе декілька напрямків роботи. Від нас в деякій мірі залежить, як учні в старших класах будуть вивчати географію, біологію, фізику, хімію.

Вчити дітей любити природу, спостерігати її великі закони потрібно не тільки в рамках уроку, а й за межами школи, бо природа розпочинається за її вікном.

Найефективніше активізувати пізнавальну діяльність учнів шляхом поєднання шкільного курсу природознавства та позакласної роботи.

Сьогодні хочу розкрити питання «Активізації пізнавальної діяльності учнів під час вивчення шкільного курсу природознавства», адже ніщо так не підносить душу людини, ніщо так не розвиває, як спілкування з природою, спостереження її великих законів.

Пропоную за правила гри обрати напрямки сторін горизонту, де північ буде символізувати повагу один до одного, південь – підтримку, схід – співпрацю, захід – знахідки з моєї методичної скарбнички.

 Протягом заняття ми з вами сформуємо квітку, назва якої - «першоцвіт». Кожна пелюстка цієї квітки буде символізувати один із методів або якусь форму роботи  під час вивчення природознавства.

 

Перша пелюстка має назву «Нестандартні уроки».

Їх особливість полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликає у дітей велике зацікавлення до навчання. Такий навчальний процес має багато спільного з ігровою діяльністю учнів. Це уроки-змагання (вікторини, конкурси, аукціони, КВК), уроки громадського огляду, (уроки-заліки, консультації, уроки взаємного навчання), урокикомунікативної спрямованості (уроки-диспути, конференції, телеурок, усний журнал), театралізовані уроки (вистава, концерт), уроки подорожі, мандрівки,  уроки милування природою, уроки «мислення» серед природи. Їх можна проводити в шкільному музеї, в кабінеті біології, інформатики, де легко можна скористатися роздатковим матеріалом, різними колекціями, презентаціями, мультимедією.  А найважливіші уроки - на місцевості, так звані «зелені класи».

Під час уроку слід використовувати інтерактивні методи навчання: різні сюжетні ігри, метод прес, метод шпаргалок, асоціативний кущ, мозковий штурм, дерево рішень, займи позицію, впізнай мене; організовувати роботу в парах, групах.

Пригадайте, будь ласка, якого кольору кульку ви сьогодні обрали для себе.

Тепер за кольорами кульок об’єднайтеся в групи.

Отож, у нас є дві групи. 

Прошу вас розприділити між собою ролі, ознайомтесь із своїми обов'язками.  (Спікер, секретар, посередник, доповідач).

Робота в групах. Вправа «Впізнай мене»

Група, у якої кульки жовтого кольору, має завдання поєднати фото тварин із їхніми назвами. Це тварини Волині, занесені до Червоної книги України.

Група, у якої кульки синього кольору, поєднують назви рослин з їхніми зображеннями.


  1. 1.            Підсніжник білосніжний
  2. 2.            Береза низька
  3. 3.            Верба Старке
  4. 4.            Гвоздика несправжньопізня
  5. 5.            Горицвіт весняний
  6. 6.            Журавлина дрібноплода
  7. 7.            Зозулині черевички справжні
  8. 8.            Листочня кучерява, спарасис кучерявий
  9. 9.            Лілія лісова
  10. 10.       Береза темна

 

  1. 1.     Видра річкова
  2. 2.     Бражник мертва голова
  3. 3.     Глушець (глухар)
  4. 4.     Джміль моховий
  5. 5.     Зубр
  6. 6.     Гоголь
  7. 7.     Жук-олень, рогач звичайний
  8. 8.     Синиця біла
  9. 9.     Карась звичайний, карась золотий
  10. 10.           Журавель сірий

 


Друга пелюстка називається «Практичні заняття і досліди». 

В курсі природознавства передбачено багато практичних робіт і дослідів.

Практична робота – це навчально-пізнавальна діяльність, у процесі якої учні виконують практичні дії з об’єктами. Засіб організації роботи – практичне завдання. Вони виконуються фронтально, групами та індивідуально. Учні вчаться визначати сторони горизонту за сонцем, за полуденною тінню і за компасом, працюють з навчальним обладнанням з природознавства, з контурною картою, креслять плани місцевості, графіки погоди, виконують малюнки. Школярі проводять різноманітні практичні роботи  з рослинами в класі, наприклад, вирощують декоративні рослини, збирають насіння трав, лікарських рослин, дерев.

Практичні завдання можуть виступати методом перевірки знань та умінь молодших школярів. Так, вивчаючи тему «Птахи восени» у 2 класі , с.52, домашнє завдання ми можемо перевірити, використавши  практичні завдання.

Робота в групах

1 група

Розкласти картинки із зображенням перелітних, зимуючих птахів і тих, що з’являються у наших лісах взимку.

2 група

Розмістити картинки  перелітних птахів у тому порядку, в якому вони відлітають у вирій. (Комахоїдні – солов’ї, ластівки, стрижі. Рослиноїдні – дрозди, перепілки. Водоплавні – качки, гуси, лебеді).

Пропоную вашій увазі невеличкий простий дослід, практичне заняття на визначення властивостей води.

Одна група (синій колір) проводить дослід, інша (жовтий колір) - заносить результати в таблицю. 

Сьогодні ми з вами станемо дослідниками. У нас є речовина вода. Наше завдання - встановити її властивості, а інша група висновки записує в таблицю. 

 

1 дослід

Перелийте воду з однієї посудини в іншу. Яку властивість побачили? (Вода - текуча речовина).

Запишіть у таблицю результат – рідина.

2 дослід

Налийте трішки води в склянку і попробуйте на смак. (Вода не має самку).

Висновок: вода не має смаку.

3 дослід

Опустіть у склянку з водою ложку. Чи видно ложку?

Висновок: вода прозора.

4 дослід

Опустіть у склянку з водою кольоровий стікер. Чи має вода колір?

Висновок: стікер видно, отже, вода безбарвна.

5 дослід

Піднесіть склянку з водою до обличчя і понюхайте. Чи має вода запах?

Висновок: вода не має запаху.

6 дослід

Налийте воду у тарілку і у склянку. Чи має вода власну форму?

Висновок: вода приймає форму посуди, в якій знаходиться.

7 дослід

Вкиньте в воду трішки цукру, розмішайте. Що бачимо? Він почав танути.

Висновок: вода є розчинником.

Ми бачимо, що вода є рідина. А в яких ще станах може перебувати вода? (В твердому та газоподібному). Дякую.

Друга група, озвучте, будь ласка, результати, занесені в таблицю. (Стан – рідина, смак – немає, прозорість – прозора, запах – без запаху, колір – безбарвна, форма – немає власної форми, є розчинник.)

 

Третя пелюстка «Метод проектів»

У курсі природознавства передбачено декілька міні-проектів у 2 і 3 класах. («Будьмо знайомі», «Як бджоли готуються до зими», «Квіти у моєму житті», «Не зривай першоцвітів»,  «Книга скарг природи», «Лісова аптека»; «Виявлення пилу в повітрі та встановлення джерел його забруднення», «Захист природи»).

Метод проектів стимулює дітей до обробки великої кількості інформації, вчить їх відбирати головне.

У нашому класі 4 учні. Об’єднатися в групи і виконати в повному обсязі роботу над проектом нам важко. Тому виходимо з того, що маємо.

Ми зробили  міні – проект «Професія дощового черв’яка».

Робота в групах

Прошу команду жовтого кольору побувати в ролі моїх учнів і представити результати їхніх напрацювань ось з цього плаката.

Група синього кольору наприкінці кожного виступу має оцінити глибину і зміст викладу даного питання, естетичне оформлення і якість його озвучення квіточками від 1 до 3.  Якщо будемо добре працювати, то назбираємо гарний букет і подаруємо нашій планеті. (Піднято 3 квітки в подарунок за роботу – дуже сподобалося; 2 квітки – сподобалося; 1 квітка – наступного разу попрацюйте краще).

      Шановні гості, ми працювали над міні – проектом  «Професія дощового черв’яка». Послухайте, що в нас вийшло.

      - Цариця Єгипту Клеопатра проголосила їх священними тваринами. Арістотель назвав їх «кишками землі». Чарльз Дарвін відвів їм важливу роль у створенні ферментів.

      Хто ці непримітні тварини, які заслуговують такої високої оцінки видатних людей? Це звичайні черв’яки. За що ж їх поважати? Вони слизькі і верткі, але від них є багато користі. Варто лише нахилитись і відгорнути грудочку землі, або розворушити опале листя і можна побачити роботу дощових  черв’яків.

-                    Отже, пухкий, багатий на перегній ґрунт – заслуга дощових черв’яків.

-              Зароблені квіти прикріпіть на модель Землі. Земля стала уквітчаною.

-              Чи подобається вам така планета?

 

Четверта пелюстка «Дитячі газети і журнали»

  Завдяки матеріалам з газет і журналів поглиблюються та збагачуються дитячі знання. В них є багато цікавої пізнавальної інформації, вікторини, конкурси, ребуси, кросворди, які спонукають дитину мислити. 

  Діти із задоволенням беруть участь у конкурсі «Колосок», де проявляють свій природничий рівень знань. Пропонуємо і вам виконати  завдання такого типу. 

В газеті «Новачок»  друкується велика кількість пізнавального матеріалу з природознавства. А в кінці пропонується виконати завдання  відповідно до теми повідомлення. В даному номері висвітлені «Дива у Сонячній системі».

Робота в групах

Учасники першої команди, поміркуйте і розгадайте ребуси, дізнавшись, які слова про космос там сховалися.

Газета «Скарбничка» пропонує дітям багато завдань для перевірки рівня їх уважності.

От і ми сьогодні побачимо, чи варті ви звання «Міс уважність». А заодно, чи є у вас туристичні навички. Отож, учасники другої команди, вивчіть уважно завдання і дайте відповіді на дев’ять запитань.

 

П’ята пелюстка «Позаурочна робота»

  Пізнання дітьми природи не обмежується рамками уроків. Воно продовжується постійно в школі і за її стінами. Позаурочна робота в себе включає проведення довготривалих дослідів, ведення  класного календаря природи, домашні завдання з природознавства.

Календар погоди зручно вести окремо для кожного місяця. Крім таблиці з показниками стану погоди (неживої природи), календар містить відомості про стан рослинного і тваринного світу. Ця частина  оформляється дитячимималюнками та аплікаціями, які відображають зміни в житті рослин та тварин, у діяльності людей. До кожного місяця варто підбирати і прикріплювати народні прикмети, які діти повинні перевірити. До календаря варто добирати загадки, прислів’я. Відображати на ньому і корисні справи школярів, кращі творчі роботи з описом природи даного місяця.

Робота в групах

Ми просимо вас поповнити наші повідомлення про життя живої природи в художньому стилі, виходячи з вашого життєвого досвіду.

Учасники першої групи відобразіть життя будь-якої тварини в даний час за допомогою прози, поезії або пензлика.

Учасники другої групи – життя будь-якої рослини.

 

Шоста пелюстка «Екологічне виховання в колі сім’ї»

  Формування відповідального ставлення до природи - складний процес, успіх якого в більшості випадках залежить  від взаємопов’язаної діяльності сім’ї та школи. Адже молодший школяр значну частину часу проводить вдома, у колі сім’ї. Його інтерес до природи залежить від ставлення до природи його найближчих родичів. Потрібно багато часу проводити з дитиною на лоні природи, прилучати дітей до посильної праці в природі, піклуватися про об’єкти довкілля. Діти люблять казки і оповідання про природу, українські народні казки про тварин.

Ваше завдання: під час читання сюжету казки зробити невеличкий екологічний відступ, який не змінить змісту казки, але сконцентрує увагу дітей на тих чи інших об’єктах природи. 

Робота у групах

1 група

Коли Білосніжка жила у гномів, …

2 група

Коли Колобок котився по стежці, …

 

                   І остання (сьома) пелюстка буде «Позакласна робота».

                   Сюди можна включити безліч різних  компонентів: екскурсії, подорожі, походи, читання книг про природу, участь в різних екологічних, природоохоронних конкурсах, акціях. Це і трудові справи, і екологічні свята.

                   Сьогодні ми пропонуємо вашій увазі невеличку інсценізацію «На світанку з мамою», де розкривається екологічне виховання дитини в колі сім’ї,  бережливе ставлення її до природи; висвітлюються правила поведінки в природі, вміння спостерігати за об’єктами довкілля; виховується любов і повага до батьків, шанобливе ставлення до  Батьківщини.

На світанку з мамою

Звучить спокійна і лірична музика, яка символізує народження нового дня, на фоні музики — щебетання птахів, встає сонечко. На задній стіні сцени - картина світанку. Виходить мати, яка веде за руку хлопчика. Вона показує на схід і звертається до дитини.

Мама

 Глянь, мій сину, вже скоро народиться день.

 Гаснуть зорі, на сході світліє.

 І полинуть у небо десятки пісень,

 І Земля засміється, зрадіє.

 

 Заблищить, заіскриться в промінні роса,

 Усміхнуться до сонечка квіти.

 І відкриється людям безмежна краса,

 Щоб сміятись, радіючи, жити.

 

 Чуєш? Линуть у Всесвіт пташок голоси,

 Ліс співає, і поле співає.

 Від веселих пісень і п’янкої краси

 У людини душа завмирає.

 

 Подивися уважно і запам’ятай:

 Це довкілля чарівне, дитино.

 Це Земля наша рідна, чудовий наш край,

 Мила серцю — твоя Україна!

 

 Подивися, яка Україна твоя,

 Вся зелена, квітуча, музична.

 І летять в саме серце пісні солов’я:

 Ця краса і мелодія — вічна!

 

 Глянь, синочку, а як же сріблиться роса!

 Ніби скрізь діаманти коштовні!

 А навколо така первозданна краса...

 Он джерельця водичкою повні.

 

 Ось прокинувсь метелик і в небо зліта.

 Хочуть квіти пелюстки розкрити.

 А Земля, кажуть люди, і справді свята,

 І не можна її не любити.

 

 Зрозумій, мій синочку, хоч ти ще дитя,

 Що Земля це колиска і мати.

 Бо вона всім — усім нам дарує життя,

 То ж не можна її не кохати...

Хлопчик. Мамо, а я й не знав, що ранки бувають такі гарні, так пахне травою, росою і ще чимсь таким, що я не знаю… Свіжістю, прохолодою, квітами... Так бадьоро на серці радісно, правда?

Мама. Правда. Дуже гарно у нас тут. Промінчики сонечка пробиваються крізь листячко, роса блищить і ллються пташині пісні, а скільки ж їх є? І треба знати, яка пташка як співає, а ти знаєш? Ось прислухайся... Он соловейко... Ось вивільга — її ні з ким не сплутаєш, а то зозулька — особлива пташка, про неї стільки легенд та казок є!

Хлопчик. А я знаю казку про неслухняних дітей, як їхня мама зозулькою стала і полетіла від них, тому що вони були ледачі і вередливі. А потім вони бігли за нею і благали повернутись, але вже було пізно...

Мама. От так буває, часом уже пізно. Тому треба все робити своєчасно. І слухати, і працювати, і вчитись, і любити світ край, і берегти його, бо світ і краса навколишня дуже тендітні, ніжні. Не можна бездумно нищити, зривати, ламати, бо щоб виросло дерево, треба багато десятків років, а знищити можна за одну мить. І тоді не шумітиме ліс, не зеленітиме травичка, не буде стільки чарівних квітів у луках.

Усе приходить у цей світ, щоб жити і радіти: і пташечка, і жучок, і кожна билинка, і люди.

Хлопчик. А людина — найголовніша! Правда, мамо?

Мама. Ні, моя дитино. Людина — це теж частинка природи. Ми без природи — ніхто. Нам без неї не обійтись. Людина не зможе і п’яти хвилин прожити без повітря, не може і трьох днів прожити без води, не може довго обходитись без їжі. А уяви собі, що раптом вся ця краса зникла, як без цього жити? Без краси теж не можна жити.

Хлопчик. Без цього неба, без пісні, без квітів? Ні, так не можна... А хіба, мамо, це все може пропасти?

Мама. Може, якщо не берегти свою землю, не любити її всім серцем, не думати про майбутнє свого краю.

Хлопчик. Це дуже страшно. Я не хочу, щоб так сталось.

Мама. Я теж не хочу. Тому треба піклуватися про майбутнє нашого краю. Садити дерева і квіти, розчищати джерельця і струмочки. Не забруднювати повітря, вести розумну діяльність, щоб потім не сталося лиха. Наші люди так і роблять, ти також посадив цього року кущики калини, яблуньку, вишеньку. Отже, зробив добру справу на Землі.

Хлопчик. А так, як тато казав, що людина за життя повинна посадити дерево, побудувати дім, виростити синів, тоді тільки вона виконає свій обов’язок, правда?

Мама. А так. Тільки одного деревця посадити мало, це образно сказано. Людина за життя знищує не одне дерево, а тому й посадити одного — мало. Що ж помилувались, та й досить. Ходімо, дитино, бо роботи багато, весняний день рік годує, не забувай про це.

 

  Психогімнастична  вправа 

     От ми з вами утворили квітку «першоцвіт». Ми всі - одна велика квітка, а кожен з нас – пелюстка цього чудового творіння природи. Нам всім разом тепло і затишно. Коли світить сонечко і зігріває хоча б одну пелюстку, нам всім від цього стає тепліше. Ми тягнемось разом до сонечка, шукаємо тепла і світла. Хочемо відчути його всім тілом. А коли дме холодний вітер, нам всім холодно і неприємно, і ми всі схиляємось один до одного, шукаємо один в одного захисту. Так і наша матінка природа шукає захисту та порятунку в нас, людей. І в наших серцях пробуджується чуйність, доброта та вдячність за всі щедроти нашої природи, а також бажання любити та берегти її багатства.

 

 

Вправа «Коло надій»

- Прошу стати в коло, одну руку покласти на плече товариша, іншу простягти до центру і покласти на руку сусіда, щоб утворилася гора із рук. При цьому озвучити, щоб ви хотіли зробити, щоб земля була здоровою та щасливою.

 

- Утворилася велика «гора» ідей і пропозицій. Нехай всі почуті думки стануть близькі кожному з вас. Прикладіть у майбутньому максимум зусиль, щоб втілити їх у життя.

- Кожен з нас стоїть перед вибором, тож оберіть правильний для себе шлях.

Поставте перед собою мету і йдіть до неї. Якщо ви впали, знайдіть в собі сили піднятися. Вибір за вами.

Важливо, щоб не згас вогник доброти, відповідальності, любові до рідного краю, своєї Батьківщини.

 

-         Я думаю, що ніхто не буде проти, якщо кульки, якими вас зустріли діти сьогодні у школі, завтра будуть прикрашати їхню вітрину, але тепер вже із надписами ваших щирих побажань для них.

 




Обновлен 14 фев 2017. Создан 02 мар 2015