Майстер-клас Фрагмент уроку з української мови у 3 класі на тему «Написання префіксів роз-, без-. Складання тексту-міркування»




Майстер-клас

Фрагмент  уроку з української мови у 3 класі на тему «Написання префіксів роз-, без-. Складання тексту-міркування»

Відкриття педагогічної майстерні

  1. Знайомство. Вправа «Гімн імені»

-    На розданих аркушах паперу запишіть своє ім'я. А потім придумайте добрі слова, що починаються на першу літеру вашого імені. І закінчіть речення, розповідаючи про свою позитивну якість, уміння або талант.  

(Наприклад: Мене звати Валентина — вільна, вольова, від­крита, відверта, ввічлива, відповідальна. Я люблю танцювати). 

-         Отож, ми познайомилися ближче, навчилися себе правильно представляти, виробляти в собі позитивну самооцінку, створили сприятливий емоційний фон у групі, позитивне емоційне налаштування на співпрацю.

Щоб досягти таких важливих цілей, таку вправу можна проводити як з дітьми, так із їхніми батьками.

  1. 2.     Вправа «Прийняття правил»

-         Шановні  учасники, пропоную вам прийняти правила роботи нашої педагогічної майстерні.  Правила поведінки важливі в житті людини та сус­пільства. Вони допомагають регулювати взаємостосунки людей. Для продуктивної праці в нашій групі, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, потрібно ухвалити свої правила.

Висловлюйте, будь ласка, свої пропозиції. (Наприклад: бути ввічливим; бути позитивним; не критикувати; говорити від свого імені; бути активним; бути толерантним; "піднята рука"; "стоп").

Вправа «Гронування»

-         Я так зрозуміла, що в нас сьогодні має бути:

  • Спілкування на основі довіри.
  • Щирість – відверто висловлюйте свою думку.
  • Активність – виявляйте ініціативу, щоб заняття було цікавим і динамічним.
  • Принцип "Тут і Тепер" – нехай те, що відбувається тепер, на занятті, буде найголовнішим для вас і ви зосередите свої думки і почуття саме тут.
    • Регламент часу – висловлюйтеся чітко і лаконічно, це сприятиме конструктивній взаємодії учасників.
    • Доброзичливість – будьте позитивними, адже це головний принцип педагогіки.

-         Знову ж таки, такі  і інші правила поведінки ми можемо встановлювати на будь-якому уроці, виховному заході,  або навіть на батьківських зборах.

 

 

 

  1. 3.     Вправа «Очікування. Бджілки до вулика»

Перед вами плакат "Вулик". Це нібито символ нашої творчої праці, шкільного життя, душі дитини, зі своїми потаємними комірками, особливим устроєм, і проникнути у нього нелегко, але кожен вчитель намагається це зробити, пізнати наших дітей, допомогти їм і при цьому не зашкодити.  Як правильно це зробити? Де цьому навчитися? Багато запитань постає перед нами. Мабуть, і сьогодні ви б хотіли почути відповіді на деякі з них.

Тож запишемо на бджілках очікування від нашого заняття і прикріпимо їх на квіточці. А в кінці уроку, якщо ваші очікування справдяться, перенесемо їх у вулик.  

 

-       Такі вправи можуть бути початком будь-якого дійства, вони згуртують учасників, налаштують на позивний настрій, заставлять їх міркувати, творити.

 

  1. 4.     Фізкультхвилинка

«Гроза»

Краплі перші впали,

(Злегка постукати двома пальцями кожної руки по столі)

Павуків перелякали.

(Внутрішня сторона долоні опущена вниз; пальці злегка зігнути і, перебираючи ними, показати, як розбігаються павуки)

Дощик застукав сильніше,

(Постукати по столу всіма пальцями обох рук)

Пташки зникли серед гілок.

(Схрестивши руки, долоні з'єднати тильною стороною; махати пальцями, стислими разом).

Дощ полив як з відра,

(Сильніше постукати по столу всіма пальцями обох рук)

Розбіглася дітвора.

(Вказівний і середній пальці обох рук бігають по столу, зображуючи чоловічків; інші пальці притиснуті до долоні).

В небі блискавка блискає,

(Намалюйте пальцем у повітрі блискавку)

Грім все небо крає.

(Барабанити кулаками, поплескати в долоні)

А потім виглянуло із-за хмари сонце

(Підняти обидві руки вгору з розімкненими пальцями)

Знову подивиться нам у віконце!

 

 

Працюючи над  проблемою розвитку творчого потенціалу учнів початкових класів на уроках української мови,  велику увагу приділяю роботі над складанням текстів-міркувань.

Цю роботу практикую,  поєднуючи з  вивченням  нової теми,  на етапі

закріплення вивченого матеріалу.

Отож, пропоную вам фрагмент уроку української мови у 3 класі, тема якого за програмою звучить так:  "Написання префіксів роз-, без-. Складання тексту-міркування". Його  проводимо саме напередодні новорічних свят. Тому урок несе ще й велику виховну мету. Я не просто покажу вам цей фрагмент уроку, ми разом з вами його проживемо. Я хочу, щоб ви самі заглибились у ті творчі вправи і відчули себе на місці учнів.

Підійдіть, будь ласка, всі до столу і виберіть одну з цих кульок.

Тепер за кольорами кульок об’єднайтеся в групи.

Отож, у нас є чотири групи:  

зелені кульки - це наші екологи;

червоні - цілителі;

оранжеві - мешканці лісу;

коричневі - непрохані гості.

         Але, щоб ви не відчували себе непроханими гостями в нашій школі, а зрозуміли, що це лише ваша рольова діяльність у моєму майстер-класі, то встаньте, будь ласка, всі і оберніться кругом себе декілька разів, цим самим перевтілившись у свого героя.

- Розприділіть, будь ласка, між собою ролі, ознайомтесь із своїми обов'язками.  (Спікер, секретар, посередник, доповідач)

- Зовсім недавно ми відзначили новорічні свята. Які асоціації виникають у вас зі словами "Новий рік"? Порадьтеся у групі і запишіть.

- Хто справився, візьміться за руки і підніміть їх угору.

- Доповідачі кожної групи озвучте, будь ласка, свої версії.

- Основні ваші відповіді я прикріплю на дошці.

- Ось результат вашої роботи.

- А тепер подивіться і скажіть, то без чого ж саме не може відбутись новорічне свято? Що є головним атрибутом святкової зали?

- Так, саме ця зелена красуня і стане символом нашого уроку.

- З ялинкою пов'язані найсвітліші спогади нашого дитинства. З нею в наш дім входять радість, веселощі, подарунки. Щороку десятки мільйонів ялинок по всій країні прикрашають наше свято. А чи замислюємось ми, як дорого коштує  це  нашому лісу, яку шкоду ми приносимо природі, знищуючи ці вічнозелені дерева.

Для чого і як зберегти це зелене диво планети, ми дізнаємося далі.

- Але спочатку пригадаємо, які є типи текстів?

- З яких частин складається кожен текст?

- Які бувають речення за метою висловлювання?

- Перед кожним з вас лежить текст "Бережіть окрасу волинських лісів". Прочитайте його і запам'ятайте, чому ми повинні оберігати ліси, а також по думайте: який це тип тексту?

Бережіть окрасу волинських лісів

Бережіть вічнозелені ялини окрасу наших лісів.

Ялинкові ліси — це безцінні фільтри. Вони створюють бар'єр проти шуму, затримують пил, сажу, шкідливі гази та радіоактивні речовини.

Ялину з давніх-давен використовували цілителі для лікування простуди, цинги, ревматизму, загоєння ран, при серцевих хворобах. Безперечно, її називають природним екстрасенсом, потужним джерелом біоенергії.

У  зимову холоднечу ялини користуються великим попитом у беззахисних лісових мешканців. Не байдужі до її шишок білки і червоногруді снігурі.

Перед новорічними святами в  ялиновий ліс часто приходять непрохані гості, щоб прикрасити розкішним деревцем свої домівки. В розмаїтті новорічних вогнів розцвітає воно, даруючи радість людям на короткий час.

- Чи зрозуміле вам значення всіх слів?

- Подивіться на перше речення. Яке воно за метою висловлювання?

- Яка це частина тексту?

- Так, це зачин нашого тексту, твердження.

- Як називається наступна частина?

- Так це основна частина, доказ цього твердження.

- Який це тип тексту?

- А тепер завдання кожній групі: виписати ту частину   з тексту, яка є підтвердженням саме вашої діяльності. Вставте пропущені букви в словах. Позначте префікс.

- Озвучте вибраний матеріал. Цим ви відразу дасте відповідь на питання, чому ж ми повинні берегти ялинові ліси? (1. Обґрунтуйте свій вибір. Чому саме цю частину тексту ви вибрали? 2. Як ви розумієте зміст останнього речення?

3. А чому саме птахи взимку перебувають у ялинових лісах?)

- А міркування непроханих гостей, мабуть, зовсім інше. Чи не так? Вони ставлять питання: чому слід берегти лісові красуні, а навпаки  -   для чого вони потрібні?

- В цьому тексті висловлені не всі міркування на цю актуальну тему. Ваше завдання - доповнити їх своїми думками.

- А щоб полегшити вам роботу, я приготувала конверти з підказкою. Перш ніж їх відкрити, ви повинні виконати завдання, зазначене на них.

- Розставте віршовані рядки в потрібному порядку. Вставте пропущені букви у  словах, позначте префікс.

Зима скрізь розстелила килими,

Уже напрацювався місяць грудень.

Стрічати скоро будуть рік Новий

І дітвора, і всі дорослі люди.

Прямує Петрик до свого ліска,

Ялиночку зрубати гарну хоче,

Розчервонівся хлопчик, поспіша,

Ось і галявина знайома щось шепоче.

- Ось цю зрубаю! — каже Петрик радо.

З сокиркою нагнувсь до деревця.

Розхвилювалася ялинка безпорадна

Й хлопчині сніг струсила на лице.

І тут рука поволі опустилась,

А Петрик сів у сніг, неначе в вату.

Там під ялинкою на хлопчика дивились

Беззахисні сіренькії зайчата.

І саме тут, у лісовім затишші,

Де в вальсі розкрутилися сніжинки.

Поклявся Петрик: у житті ніколи

Більш не рубатиме зеленої ялинки.

 

- Доповідачі, озвучте утворені вірші.

- В якому слові є вивчений сьогодні префікс? З якою буквою він пишеться?

- Мабуть, кожен з вас хоче дізнатись, як повів себе далі Петрик. Тому станемо всі разом на одну хвилинку поетами.

- Прочитайте мовчки. Порадьтеся, як правильно розмістити рядки.

- Яка група готова? Прочитайте утворену строфу.

- Чи головна думка цього вірша співзвучна з міркуванням нашого тексту?

- Отож, ключове завдання виконано. Тепер ви маєте право відкрити конверт з підказками.   Скористайтеся   ж  ними.   Складіть  речення, які   доповнять наше міркування.

Очищаючи повітря, ялини найбільше забезпечують людей киснем. Ці дерева  вбивають хвороботворні бактерії.

Наші пращури вважали ялинку деревом спокою. Ялиновий аромат знімав стрес.

Дятли споживають ялинове насіння. Шишкарі висять на ялинці вниз головою, спритно лущать шишки.

- Непрохані гості змінили трішки своє міркування, щоб вирішити цю проблему.

Треба купувати синтетичну зелену красуню. Бажано виростити зелену ялинку на своєму подвір’ї. Можна створити букет із гілочок ялини.

- Озвучте свої міркування.     

- Кожен текст має закінчення, текст-міркування - висновок. Давайте і ми його зробимо. Кожна група на основі своїх міркувань зробить свій висновок. Порадьтеся і озвучте його, використовуючи слова:  ми вважаємо, на нашу думку, безперечно, ми переконані... Подумайте і запишіть.

(Ми вважаємо, що треба продовжувати життя лісів. Не можна забирати

життя цінних для нас усіх дерев ялин - вони мають право жити. Бережімо ялинові ліси — вони приносять велику користь людям. Оберігаймо ялини — вони допомагають лісовим мешканцям. Оберігаймо ялини, бо це вічнозелена краса лісу).

- Давайте зробимо висновок, який об'єднує всі ваші думки. 

- Безперечно, я згідна з вашими думками. Всі вони безпомилкові, розважливі і роздумливі.

Вивчайте ж мудру книгу природи, входьте в ліс другом, і хай розкішні ялини розважають вас, розчулять вашу душу і, безумовно, подарують безмежну насолоду.

- Прислухайтесь до прохання, яке прислала вам ялинка на зворотній стороні кульки. Додавши із довідки пропущені слова-рими, озвучте його.   

Ми стрункі і розкішні ялини,

Хочем людям щодня, ...

Дарувати енергію, силу,

Щоб життя було завжди ...,

 

Милі діти! Ви нас бережіть,

На подвір'ї шкільнім ....

Наші гілочки пишні, крислаті

Будуть вас від недуг ....

 

Любі діти! На нас дуже схожі

Синтетичні ялинки ....

Тому нас не рубайте, благаєм.

Не нівечте соснового ....

 

Слова для довідки: щогодини, посадіть, щасливим, пригожі, захищати, гаю.

-         Отож, станьмо справжніми друзями природи.

-         І як доповнення до мого майстер-класу – майстер-клас моїх учнів.

БЕРЕЖИ ЯЛИНКУ

Хлопчик. А чи знаєш ти, Оленко, що скоро свято?

Дівчинка. Знаю, наближається Новий рік.

Хлопчик. Я чув, що для цього свята обов'язково потрібна ялинка.

Дівчинка. Так, без ялинки Нового року немає. Та де ми її візьмемо?

Хлопчики. Я бачив у лісі таку красуню! Пишну, зе­лену.

Дівчинка. Ходімо швидше до лісу. Зрубаємо ялинку, принесемо додому.

Хлопчик. Прикрасимо цукерками, печивом. (Замріяно). А на верхівку повісимо великий апельсин.

Дівчинка. Що ти! Що ти! На ялинку вішають іграшки. (Показує іграшку). Ось такі.

Хлопчик. Бери сокиру і пилку. Ходімо швидень­ко. {Вирушають до лісу, дорогою співають).

Нам до лісу треба йти,

Щоб ялинку там знайти.

Виберем струнку, зелену

і додому принесемо.

Виходять на галявину, де ростуть ялинки.

Хлопчик. Дивись, ось яка красуня! (Підбігає до ялинки).

Дівчинка. А ця ще краща! (Підходить до іншої).

Хлопчик. Важко вибрати. Зрубаємо ось цю. (Підхо­дить до однієї з ялинок, дістає сокиру. Дівчинка тримає пил­ку. Хлопчик хоче рубати, та на галявину вискакує Зайчик).

Зайчик. Стійте! Не рубайте!

Хлопчик. Чому не можна рубати?

Дівчинка. Розумієш, Зайчику, нам дуже потріб­на ялинка.

Хлопчик. Ми її прикрасимо іграшками, цукерка­ми, печивом.

Дівчинка. Без ялинки ніякого свята не буде. Зайчик закрив лапками мордочку, плаче.

Зайчик. Ой, нещасні звірі всі!

Хлопчик. Зайчику, не плач, заспокойся. Поди­вись, скільки в лісі ялинок. А ми зрубаємо одну-од-неньку, найменшеньку.

З а й ч и к . Та не можна ж рубати! Ялинка - ок­раса лісу. Подивіться, яка цікава у неї хвоя — чоти­ригранна. А шишки! Довгасті, спочатку зелені, пізні­ше — бурі, блискучі.  Діти розглядають шишку.

Хлопчик. А й справді, яка красива шишка! Схо­жа на рибку.

Дівчинка. І на їжачка.

Хлопчик. А ще на цукерку.

Дівчинка. І на тістечко.

Зайчик. Взимку в наші ліси прилітають шишкарики. Вони живляться насінням шишок.

Хлопчик. Бачив я цих пташок. У них дзьоб схо­жий на щипці.

Дівчинка. Таким дзьобом легко виймати насін­ня з шишок.

Зайчик. А зрубаєте ялинку — шишкарики бу­дуть голодні. А ще знаєте, що треба 12 років, щоб ялинка виросла. Тоді й можна рубати, але не всі ялинки підряд. Лісники ходять лісом і визначають, яку. Лісоруби ялинку зрубають, відправлять на завод. З деревини зроблять музичні інструменти, фанеру, папір, клейонку, шовк. А на вирубках посадять мо­лоді деревця. Нехай підростають!

Дівчинка. А моя бабуся розповідала. Що коли народився Ісус Христос, то до нього приходили люди, тварини і навіть рослини. Всі приносили якісь дарунки: Яблунька – яблучка, вишня – вишеньки. Тільки ялинка стояла осторонь, боячись поколоти голочками Ісуса. Глянув Ісус на ялинку і сказав: «За те, що ти така добра, будеш завжди зеленою. А люди тебе  шануватимуть і милуватимуться твоєю красою».

Хлопчик. Коли так, не буду ялинку рубати. Нехай росте.

Дівчинка. А що ми вдома скажемо? Як Новий рік зустрінемо?

З а й ч и к. Я подарую вам гілочку. Вона буде на­гадувати про ліс. Її можна прикрасити. Треба тільки подумати, як.

Хлопчик. Я поставлю гілочку у воду, повішу на неї найкрасивішу іграшку.

Дівчинка. А я прикрашу сріблястим дощиком.

Хлопчик. Спасибі, Зайчику, за науку!

Дівчинка. До побачення! Щасливо вам зустріти Новий рік!


Хлопчик.

Не рубай ялинку!

Бережи ялинку!

Хай пташки співають

В її вітах дзвінко. 

Дівчинка.

Хай маленька білка

Тут гризе горішки,

А вухастий зайчик

Відпочине трішки.

Всі.

Не рубай ялинку!

Бережи ялинку!

 

 

 

Додатковий матеріал

 

Фільтр – пристрій для очищення повітря від шкідливих речовин. 

Бар’єр – загорода, перешкода для завади вільному проходові. 

Радіоактивність – властивість деяких атомних ядер, здатність до самостійного розпаду з одночасним випромінюванням елементарних частинок.

Екстрасенс – людина з надзвичайними здібностями, знахар, цілитель.

Біоенергія – енергія для життя, стимулює захисні сили організму, підвищує імунітет.

Бактерії – збудники хвороб людей.

Попит – потреба в чомусь.

Екологи – люди, які дбають про збереження довкілля.

Цілителі – людина, яка лікує хворих методами народної медицини.

         Рефлексія

Вправа «Перевірка очікувань»

-         Прошу, шановні колеги, зачитати свої очікування від заняття.

-         Якщо вони справдилися, то прикріплюємо ваші бджілки  на вулик. Якщо ні, то давайте мені, на наступний раз я зроблю все можливе, щоб ваше очікування справдилося.

-          Отже, можна вважати, що ми ще на один крок приблизилися до розуміння наших дітей, до вдосконалення своєї педагогічної майстерності, до вміння колективно працювати і досягати поставленої мети, зосереджувати свої думки і почуття, творити.

 

Завершення тренінгу. Вправа «Павутинка»

Всі учасники тренінгу сідають у коло.

Кожен  учасник намотує на палець нитку, кидає клубок будь-якому іншому учаснику і ставить йому запитання приблизно такого змісту:

- Що нового ти сьогодні дізнався?

- Який у тебе настрій?

- Що сподобалося тобі на тренінгу?

Учасник, який відповідає, намотує мотузку на палець. Потім кидає клубок наступному учаснику.

-         У нашому колі утворилася "павутинка", яка символізує міцний зв’язок між усіма учасниками тренінгу. Від нині ми одне ціле.  

Народна мудрість навчає: "якщо твої плани розрахо­вані на рік — сій жито, якщо на десятиліття — саджай сад, а якщо твої плани розраховані на віки — виховуй дітей". Ми саме і є той  сучасний вчитель, який розраховує свої плани на віки – навчає і виховує дітей, які потребують уваги, допомоги, розуміння, вимогливості, чекають щирого й доброго слова. Уміння побачити у кожній дитині особистість, розкрити її найкращі якості та спрямувати їх у потрібне русло — основна мета роботи вчителя початкових класів. То ж сіймо у дитячих серцях добро, любов і повагу, плекаймо людяність та вдячність.

 

-         І на завершення нашої зустрічі послухайте притчу «Дві свічки».

Дві свічки

«Шкода мені тебе, - сказала незапалена свічка своїй подрузі, що горіла, – короткий твій вік. Ти весь час гориш. І незабаром тебе не стане. Я набагато щасливіша за тебе. Я не горю і не тану. Лежу спокійно на боці і проживу дуже довго. Твої ж дні злічені».

Відповіла палаюча свічка: «Я горю, і віск мій тане, але від мого вогню запалюється багато інших свічок. І мій вогонь від цього не зменшується.

І коли віск і гніт горять, то вогонь мій – душа свічки – з’єднається з вогнем простору, і я знову увіллюсь в свій чудовий вогняний дім. Я світлом своїм розганяю морок ночі, радую очі дитини на святковій ялинці, підношу символ молитовного устремління перед іконою. Хіба коротке моє життя не прекрасне?! І мені шкода тебе, незасвічена моя сестро. Ти пролежиш довгі роки, але кому ти потрібна така, і яка радість і користь від тебе? Ти помреш, не розпочавши життя. А життя пройде осторонь».

Я щиро бажаю кожному з вас прожити своє життя, не дати пройти йому осторонь вас, бути тою палаючою свічечкою, яка горить і несе людям тепло і світло. Щоб вашим рідним поряд з вами було затишно і спокійно. Щоб ви несли в цей світ радість і добро, а вам воно верталось сторицею.

 

На роботі я бажаю люльку миру запалити, а це значить: дружно жити.

На широку жити ногу, щоб сказати: «Слава Богу».

Всім жар-птицю упіймати, щоб змогли щасливі стати.

Вічно, щоб жило в серцях, що приніс вам синій птах.

Синій птах – це символ мрії,

Нездійсненної надії,

Ще не спійманого щастя.

Хай спіймать його вам вдасться.

І пам’ятайте:

 

Життя - це гра. Стань гравцем.

Життя — це обов'язок. Виконай його.

Життя — це краса. Милуйся нею.

Життя — це шанс. Скористайся ним.

Життя — це мрія. Здійсни її.

Життя — це любов. Насолоджуйся нею.

Життя — це скарб. Бережи його.

Життя — це пісня. Доспівай її.

(Звучить пісня)

 

 

 

 

 

 

 

 



Создан 17 янв 2016