3 клас Тема. Урок розвитку зв‘язного мовлення. Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень "Калина біля нашої криниці".




Українська мова

3 клас

Тема. Урок розвитку зв‘язного мовлення. Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень "Калина біля нашої криниці".

Мета: продовжувати навчати учнів складати текст-опис, збагачувати лексичний запас учнів, формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опи­су предмета; розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостереж­ливість, уміння порівнювати і зіставляти; виховувати любов до рідного слова, до національних тради­цій, до рідного краю.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, грамзаписи пісень про калину.

Тип уроку: урок розвитку зв‘язного мовлення.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Звучить запис пісні про калину.

         - У кожного народу є свої улюблені рослини символи. У росіян – берізка, у канадців – клен. Наш український народ теж має свої споконвічні символи. Спробуйте їх назвати. (Верба і калина)

         - "Без верби і калини нема України", - говорить народна мудрість. Калину завжди любили, її порівнювали з гарною дівчи­ною. Калину садили скрізь: на берегах річок, на могилах, під вікнами біленьких хат та біля розмальованих криниць; кетягами червоних ягід прикрашали весільні короваї і вплітали їх у дівочий вінок, ними лікували застуду та варили варення. А навесні в калинових кущах співали, не втихаючи, солов'ї. Скажіть, як цвіте кущ калини? На що перетворюються його квіточки?

         - Так, навесні калина приваблює своїми  квіточками-віночками, білим лебединим цвітом, а восени - червоними ягодами, що палахкотять ясним вог­нем у променях осіннього сонечка. А хто знає, які ці ягоди на смак?

         - Дійсно, ягоди в неї кислі і трохи гіркуваті, але вони додають людям сили і бадьорості.

(Діти розглядають  малюнки, на яких зобра­жена калина.)

         - Послухайте, діти, загадку:

Цілителька

Що за кущ біля хатини

Розростається щоднини?

І на ньому ягідки –

Не солодкі й не гіркі.

Як намистечко червоні

І цілющим соком повні.

Повновиді й невеликі,

 І від кашлю добрі ліки...

 Як же звуть ті ягідки?

 Певне, знають малюки.

                                                    (Калина)

         - Як автор описує кущ?

         - На що найбільше звертає увагу? (На опис ягід)

         - Які слова використовує  для їх опису?

         - А зараз прочитайте загадку в зошиті.

У вінку зеленолистім,

у червоному намисті

видивляється у воду

 на свою хорошу вроду.

                                                          (Калина)

         - Які слова використовує автор для опису калини?

         - Які порівняння вживає?

         - На що звертає увагу?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про калину. Ви почуєте, як оспівується ця рослина у  піснях, що про неї розповідається у легендах і переказах, прислів'ях і приказках. А також напише­мо твір-опис "Калина біля нашої криниці".

         - Але спочатку давайте пригадаємо, що таке текст?

         - З яких частин складається кожен текст?

         - Які бувають тексти?

         - Як називається текст, в якому про щось розповідається?

         - Текст, в якому щось описується називається…

ІV. Робота з мовним матеріалом.

1. Слово вчителя.

         - Красу калини наш народ оспівував у піснях. Без неї не можна уявити ні батьківської хати, ні маминої пісні, ні рідної Вітчизни. Про цей кущ складено багато легенд. У нашій мові існує безліч прикмет, прислів‘їв, приказок, пов‘язаних із калиною. Пригадайте деякі з них.

2. Творча робота.

Склади прислів‘я:

Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною,…               (поки росте).

 

У лузі калина з квіточками,

Немов матуся з ….                                                               (діточками). 

 

Весною калина білим цвітом квітує,

А восени червоні ягоди …                                                  (дарує). 

 

Запишалася калина,

Наче красная …                                                                   (дівчина). 

 

Пишна та красива, мов червона …                                  (калина).

 

         - Ясна, красна, червона… Скільки прекрасних поетичних образів калини зустрічається в народних піснях, скільки поетів оспівували її у своїх віршах! Дуже любив цю рослину і наш поет Т.Г.Шевченко.

Тече вода з-під явора

Яром на долину,

Пишається над водою

Червона калина.

3. Словникова робота.

         - Як пояснюється значення слова "калина" в словнику?

         - Що таке кетяг?

         - Які листки калини в різні пори року?

         - Розгляньте гілочку калини і напишіть, про що можна так сказати:

Червоні, соковиті, круглі, терпкі - … (ягоди).

Темно-зелене, смарагдове, багряне - … (листя).

Важкі, розкішні, червоні - … (грона).

Духмяні, запашні, сніжно-білі - … (квіти).

         - Пригадайте і напишіть у зошит, як люди по-іншому називають калину. (Калина-красуня, чарівний кущик, як дівчина-чарівниця, як наречена у віночку, наче дівчина у білій хустині).

4. Відповіді на питання.

         - Що ви знаєте про калину?

         - Яке в неї галуззя?

         - Які листочки?

         - Які ягоди?

         - Чим вам подобається ця рослина?

5. Читання поданих на плакаті слів до опису куща калини:

красуня, ніжна, багряне листя, осінні барви, червоні кетяги, краплини роси, милує очі.

V. Фізкультхвилинка.

VІ. Робота над складанням тексту-опису про калину за поданим планом.

1. Каліграфічна хвилинка.

Кк ли ка на калина калинова

Калину люблять і люди, і птахи.

2. Орфографічна підготовка. Про що ми повинні пам‘ятати?

         - Дотримання абзаців.

         - Уникнення повторів.

         - Речення є питальні, окличні і розповідні.

         - Розділові знаки.

3. Робота за планом.

План

                                               1. Де росте калина?

                                               2. Яка калина на вигляд?

                                               3. Чим приваблює кущ калини?

                                               4. Яку користь приносить вона людям?

                                               5. Як народ величає калину?

— Зачитайте 1-й пункт плану. Які слова можна використати до цього пункту плану?

— Складіть усно кілька речень.

— Які опорні слова можна використати до 2-го пункту плану?

— Зачитайте 3-й пункт плану.

— Які опорні слова можна використати тут?

— Які речення можна скласти?

— Зачитайте останній пункт плану.

— Які слова можна використати тут?

— Які речення можна скласти?

4. Складання усної зв‘язної розповіді за планом.

(Слухання усних описів 2-3 учнів за планом, їх  редагування)

5. Письмовий запис у зошитах.

         - А зараз запишіть складений текст. Наша Калинка підготувала вам листочки-помічники, на яких є підказки, які ви можете використати при складанні опису (словосполучення, порівняння, деформовані речення).

Орієнтовний зразок твору.

Калина біля нашої криниці

         У нашого народу є прислів‘я: "Без верби і калини нема України". Калину можна побачити і у лісі, і в лузі, і біля домівок. Вона любить вологий ґрунт.

          Калина – це розкішний розлогий кущ із зеленим різьбленим листям.

          Мій тато посадив калину біля криниці. Вона зацвіла навесні білим пахучим цвітом. Глянеш здалеку  і бачиш не кущ, а милу дівочу голівку у білій хустині. Недарма вроду дівчини у нас порівнюють із красою калини. Восени калинове листя стає багряним. А червоні кетяги виблискують на сонці, ніби дівоче намисто. Гарна калина і взимку. У білосніжному царстві вона чарує всіх своїми багряними соковитими гронами і приваблює до себе птахів.

         Калина є справжньою цілителькою, бо лікує нас від багатьох недуг. А як гарно співає калинова сопілка в умілих руках!

         Наш народ любить і шанує її. Це рослинний символ нашої держави.

VІІ. Самоперевірка, удосконалення тексту, виправлення недоліків і помилок.

VІІІ. Зачитування учнями складених творів.

 ІХ. Підсумок уроку. 

         - Калина є втіленням прекрасного і корисного. А від яких недуг є помічні її ягоди?

         - Плоди калини (свіжі, протерті з цукром, перероблені на джем, сік тощо) вживають при нервовому збудженні, гіпертонічній хворобі (високий тиск). Варені з медом плоди їдять від кашлю, при охриплості. Вважається, що систематичне вживання плодів покращує самопочуття хворого. Настій плодів калини п'ють, як вітамінний, загальнозміцнюючий засіб, свіжий сік використовують у дерматології та косметології для обличчя. Настій квіток використовують в медицині для лікування кашлю, горла, ран.

         Моя бабуся дала мені ось такий рецепт приготування настою з  плодів калини:

         10 г, або дві столових ложки сировини на 200 мл окропу. Вживати по третині склянки на день.

         Тож посадіть калину біля своєї хати, нехай вона стане окрасою вашого подвір‘я, нехай до неї прилітає соловейко і чарує вас своїм співом.

Звучить пісня «Зацвіла в долині червона калина»

 (слова Т.Шевченка, А.Філіпенка.)

Х. Домашнє завдання.

Намалювати кущ калини.

 

 

Додаток 1

Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною,…              

У лузі калина з квіточками,

Немов матуся з ….                                                      

Весною калина білим цвітом квітує,

А восени червоні ягоди …                                             

Запишалася калина,

Наче красная …                                                              

Пишна та красива, мов червона …                             

Додаток 2

Красуня, ніжна, багряне листя, осінні барви, червоні кетяги, краплини роси, милує очі.

        

                                                                                                                                  

 

Українська мова

3 клас

Тема. Урок розвитку зв‘язного мовлення. Вчимося описувати. Твір-опис на основі власних спостережень "Калина біля нашої криниці".

Мета: продовжувати навчати учнів складати текст-опис, збагачувати лексичний запас учнів, формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опи­су предмета; розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостереж­ливість, уміння порівнювати і зіставляти; виховувати любов до рідного слова, до національних тради­цій, до рідного краю.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, грамзаписи пісень про калину.

Тип уроку: урок розвитку зв‘язного мовлення.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Звучить запис пісні про калину.

         - У кожного народу є свої улюблені рослини символи. У росіян – берізка, у канадців – клен. Наш український народ теж має свої споконвічні символи. Спробуйте їх назвати. (Верба і калина)

         - "Без верби і калини нема України", - говорить народна мудрість. Калину завжди любили, її порівнювали з гарною дівчи­ною. Калину садили скрізь: на берегах річок, на могилах, під вікнами біленьких хат та біля розмальованих криниць; кетягами червоних ягід прикрашали весільні короваї і вплітали їх у дівочий вінок, ними лікували застуду та варили варення. А навесні в калинових кущах співали, не втихаючи, солов'ї. Скажіть, як цвіте кущ калини? На що перетворюються його квіточки?

         - Так, навесні калина приваблює своїми  квіточками-віночками, білим лебединим цвітом, а восени - червоними ягодами, що палахкотять ясним вог­нем у променях осіннього сонечка. А хто знає, які ці ягоди на смак?

         - Дійсно, ягоди в неї кислі і трохи гіркуваті, але вони додають людям сили і бадьорості.

(Діти розглядають  малюнки, на яких зобра­жена калина.)

         - Послухайте, діти, загадку:

Цілителька

Що за кущ біля хатини

Розростається щоднини?

І на ньому ягідки –

Не солодкі й не гіркі.

Як намистечко червоні

І цілющим соком повні.

Повновиді й невеликі,

 І від кашлю добрі ліки...

 Як же звуть ті ягідки?

 Певне, знають малюки.

                                                    (Калина)

         - Як автор описує кущ?

         - На що найбільше звертає увагу? (На опис ягід)

         - Які слова використовує  для їх опису?

         - А зараз прочитайте загадку в зошиті.

У вінку зеленолистім,

у червоному намисті

видивляється у воду

 на свою хорошу вроду.

                                                          (Калина)

         - Які слова використовує автор для опису калини?

         - Які порівняння вживає?

         - На що звертає увагу?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про калину. Ви почуєте, як оспівується ця рослина у  піснях, що про неї розповідається у легендах і переказах, прислів'ях і приказках. А також напише­мо твір-опис "Калина біля нашої криниці".

         - Але спочатку давайте пригадаємо, що таке текст?

         - З яких частин складається кожен текст?

         - Які бувають тексти?

         - Як називається текст, в якому про щось розповідається?

         - Текст, в якому щось описується називається…

ІV. Робота з мовним матеріалом.

1. Слово вчителя.

         - Красу калини наш народ оспівував у піснях. Без неї не можна уявити ні батьківської хати, ні маминої пісні, ні рідної Вітчизни. Про цей кущ складено багато легенд. У нашій мові існує безліч прикмет, прислів‘їв, приказок, пов‘язаних із калиною. Пригадайте деякі з них.

2. Творча робота.

Склади прислів‘я:

Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною,…               (поки росте).

 

У лузі калина з квіточками,

Немов матуся з ….                                                               (діточками).

 

Весною калина білим цвітом квітує,

А восени червоні ягоди …                                                  (дарує).

 

Запишалася калина,

Наче красная …                                                                   (дівчина).

 

Пишна та красива, мов червона …                                  (калина).

 

         - Ясна, красна, червона… Скільки прекрасних поетичних образів калини зустрічається в народних піснях, скільки поетів оспівували її у своїх віршах! Дуже любив цю рослину і наш поет Т.Г.Шевченко.

Тече вода з-під явора

Яром на долину,

Пишається над водою

Червона калина.

3. Словникова робота.

         - Як пояснюється значення слова "калина" в словнику?

         - Що таке кетяг?

         - Які листки калини в різні пори року?

         - Розгляньте гілочку калини і напишіть, про що можна так сказати:

Червоні, соковиті, круглі, терпкі - … (ягоди).

Темно-зелене, смарагдове, багряне - … (листя).

Важкі, розкішні, червоні - … (грона).

Духмяні, запашні, сніжно-білі - … (квіти).

         - Пригадайте і напишіть у зошит, як люди по-іншому називають калину. (Калина-красуня, чарівний кущик, як дівчина-чарівниця, як наречена у віночку, наче дівчина у білій хустині).

4. Відповіді на питання.

         - Що ви знаєте про калину?

         - Яке в неї галуззя?

         - Які листочки?

         - Які ягоди?

         - Чим вам подобається ця рослина?

5. Читання поданих на плакаті слів до опису куща калини:

красуня, ніжна, багряне листя, осінні барви, червоні кетяги, краплини роси, милує очі.

V. Фізкультхвилинка.

VІ. Робота над складанням тексту-опису про калину за поданим планом.

1. Каліграфічна хвилинка.

Кк ли ка на калина калинова

Калину люблять і люди, і птахи.

2. Орфографічна підготовка. Про що ми повинні пам‘ятати?

         - Дотримання абзаців.

         - Уникнення повторів.

         - Речення є питальні, окличні і розповідні.

         - Розділові знаки.

3. Робота за планом.

План

                                               1. Де росте калина?

                                               2. Яка калина на вигляд?

                                               3. Чим приваблює кущ калини?

                                               4. Яку користь приносить вона людям?

                                               5. Як народ величає калину?

— Зачитайте 1-й пункт плану. Які слова можна використати до цього пункту плану?

— Складіть усно кілька речень.

— Які опорні слова можна використати до 2-го пункту плану?

— Зачитайте 3-й пункт плану.

— Які опорні слова можна використати тут?

— Які речення можна скласти?

— Зачитайте останній пункт плану.

— Які слова можна використати тут?

— Які речення можна скласти?

4. Складання усної зв‘язної розповіді за планом.

(Слухання усних описів 2-3 учнів за планом, їх  редагування)

5. Письмовий запис у зошитах.

         - А зараз запишіть складений текст. Наша Калинка підготувала вам листочки-помічники, на яких є підказки, які ви можете використати при складанні опису (словосполучення, порівняння, деформовані речення).

Орієнтовний зразок твору.

Калина біля нашої криниці

         У нашого народу є прислів‘я: "Без верби і калини нема України". Калину можна побачити і у лісі, і в лузі, і біля домівок. Вона любить вологий ґрунт.

          Калина – це розкішний розлогий кущ із зеленим різьбленим листям.

          Мій тато посадив калину біля криниці. Вона зацвіла навесні білим пахучим цвітом. Глянеш здалеку  і бачиш не кущ, а милу дівочу голівку у білій хустині. Недарма вроду дівчини у нас порівнюють із красою калини. Восени калинове листя стає багряним. А червоні кетяги виблискують на сонці, ніби дівоче намисто. Гарна калина і взимку. У білосніжному царстві вона чарує всіх своїми багряними соковитими гронами і приваблює до себе птахів.

         Калина є справжньою цілителькою, бо лікує нас від багатьох недуг. А як гарно співає калинова сопілка в умілих руках!

         Наш народ любить і шанує її. Це рослинний символ нашої держави.

VІІ. Самоперевірка, удосконалення тексту, виправлення недоліків і помилок.

VІІІ. Зачитування учнями складених творів.

 ІХ. Підсумок уроку. 

         - Калина є втіленням прекрасного і корисного. А від яких недуг є помічні її ягоди?

         - Плоди калини (свіжі, протерті з цукром, перероблені на джем, сік тощо) вживають при нервовому збудженні, гіпертонічній хворобі (високий тиск). Варені з медом плоди їдять від кашлю, при охриплості. Вважається, що систематичне вживання плодів покращує самопочуття хворого. Настій плодів калини п'ють, як вітамінний, загальнозміцнюючий засіб, свіжий сік використовують у дерматології та косметології для обличчя. Настій квіток використовують в медицині для лікування кашлю, горла, ран.

         Моя бабуся дала мені ось такий рецепт приготування настою з  плодів калини:

         10 г, або дві столових ложки сировини на 200 мл окропу. Вживати по третині склянки на день.

         Тож посадіть калину біля своєї хати, нехай вона стане окрасою вашого подвір‘я, нехай до неї прилітає соловейко і чарує вас своїм співом.

Звучить пісня «Зацвіла в долині червона калина»

 (слова Т.Шевченка, А.Філіпенка.)

Х. Домашнє завдання.

Намалювати кущ калини.

 

 

Додаток 1

Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною,…              

У лузі калина з квіточками,

Немов матуся з ….                                                      

Весною калина білим цвітом квітує,

А восени червоні ягоди …                                             

Запишалася калина,

Наче красная …                                                              

Пишна та красива, мов червона …                             

Додаток 2

Красуня, ніжна, багряне листя, осінні барви, червоні кетяги, краплини роси, милує очі.

        

                                                                                                                                  

 



Создан 09 дек 2016