4 клас Тема: Роль прислівників-синонімів у мовленні. Складання письмової розповіді про веселку.




Українська мова

4 клас

Тема: Роль прислівників-синонімів у мовленні. Складання письмової розповіді про веселку.

 

Мета: ознайомити учнів з прислівниками, близькими за значеннями (синонімами); спостерігати за роллю прислівників-синонімів у тексті; розвивати зв‘язне мовлення, вміння висловлювати власні судження; виховувати дбайливе ставлення до природи, бажання бути її вірним другом.

 

Обладнання: словник синонімів  української мови, фразеологічний словник, довідник, таблиця, мовний матеріал, назви "Семи маленьких див"......

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

Форма проведення: інтелектуальна  гра.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем  старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нас в четвертім класі

Діти просто молодці.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, погляньте, яка краса навколо нас! Світить сонечко, співають пташки, вітерець шелестить листочками. Здається, що все між собою спілкується. Поміркуйте, а про що вони  можуть говорити?

(Лагідний вітерець шумить про те, що прийшла зеленоока весна.

Листочки шелестять про те, як гарно вони вмилися вранішньою росою.

Пташки виспівують про те, як хороше їм на Батьківщині.)

- У кожного свій голос, своя мова.

Листочки шелестять, птахи співають, струмочок дзюркотить, а людина говорить. Її мова виражена у словах.

Мова, як і все дорогоцінне, потребує дбайливого догляду, великої любові. Рідна мова – найбільша духовна скарбниця нашого народу.

У багатобарвності і могутності рідного слова втілюється краса самої людини – творця мови. Людина багата і нездоланна, коли вирощує хліб на щастя людям, коли вічною працею береже світ, коли плекає мову.

І ми з вами повинні любити і плекати свою мову, творити, а насамперед вивчати її. Бо ж мова – це диво калинове, якою Бог нагородив наш український народ.

Сьогодні мені хочеться запропонувати вам інтелектуальну гру "Сім маленьких див", у ході якої ми будемо творити, розвивати своє мовлення, вміння бачити прекрасне і описувати його, вчитись гарно висловлювати свою думку, а також добирати синоніми до прислівників. До речі, я вам радила попрацювати вдома із словниками синонімів.

Ви скажете, чому саме сім? Можливо, тому що у світі визначено сім див, а, може, тому що у тижні …, у музиці …, 7 кольорів має … . а ще кажуть, що семеро …, а людина від щастя де? …

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Насамперед попростуємо з вами до Дивороду.

 Диворід – це диво нашого роду. А в роді ми торкнемось тільки однієї гілочки – гілочки матері.

-         Що було задано додому? (Скласти твір про маму)

-         На вас чекає "крісло автора". (Діти зачитують свої твори)

ІV. Каліграфічна хвилинка.

-         Відкрийте свої зошити.

М м   ма  ся   ту    матуся

На сонці тепло, а біля матері добре.

-         Які прислівники є в прислів’ї?

-         Від якої частини мови вони утворились?

-         За допомогою чого?

V. Актуалізація опорних знань.

- Наступна наша сторінка - Дивогарт.

Дивогарт перевірить загартування (міцність) вашої пам’яті.

         Отже, "Мозковий штурм":

  1. Які частини мови ми вивчили?
  2. Яка з частин мови змінюється за числами, родами і відмінками?
  3. За чим змінюються дієслова?
  4. Яке закінчення мають дієслова ІІ дієвідміни?
  5. Що таке початкова форма дієслова?
  6. Які займенники належать до другої особи?
  7. Число 257 вказує на кількість предметів чи порядок при лічбі?
  8. Як утворюються прислівники від прикметників?
  9.  З якою частиною мови зв’язуються у реченні прислівники?

VІ. Словниковий диктант.

Весною, узимку, де-не-де, стиха, незабаром.

Самоперевірка

Гра "У світі правил"

- Поясни написання кожного із слів.

VІІ. Робота над новим матеріалом.

-  Пам’ять у вас міцна, бо знання хороші. А зараз будемо тренувати її далі.

-              Згадайте типи текстів.

-              З яких частин складається кожен текст?

-              Що таке легенда?

-              Послухайте легенду впр. 172 і скажіть, чому плакали рослини?

-              Які почуття викликала у вас ця легенда? (Жалю, співчуття, радості).

-              А ви знаєте, як насправді утворюється роса?

-              Знову пошукова робота. Дізнайтесь, зберіть інформацію і повідомте нам.

"Коло ідей"

- Який заголовок можна дібрати до цього тексту? ("Останній подих велетня", "Чому плачуть рослини")

"Майбутній диктор радіо"

-              Перекажи легенду, вживаючи прислівники, послідовно викладаючи порядок подій.

-              Які з поданих прислівників близькі за значенням?

Давно – колись

Легко – неважко

Завжди – постійно

Тяжко – важко

-              Як називаються такі прислівники?

-              Що таке синоніми? Яка їх роль у мовленні?

-              Щоб переконатись, чи правильно ми міркуємо, звернемось до правила на стор. 90.

VІІІ. Фізкультхвилинка.

ІХ. Розвиток зв’язного мовлення учнів.

-         Наступна частина нашої гри - "Дивосвіт". На нашому уроці – це світ милування природою.

Впр. 174.

-         Усно "ланцюжком" доберіть синоніми до поданих слів.

-         Відгадайте загадку:

Барвисте коромисло над річкою повисло.

                                                        (Веселка)

- Вашим домашнім завданням було підготувати повідомлення про веселку.

- До речі, який синонім існує у нашій мові до слова "веселка"?

- Давайте, спираючись на ваші знання і на поданий план, використовуючи синонімічні ряди прислівників, колективно створимо невеликий текст і запишемо його.

План

1. Коли з’являється веселка?

2. Скільки в неї кольорів?

3. З чим порівнюють веселку?

(З неба рясно падають останні краплини дощу. Із-за хмари радісно виблиснуло яскраве сонечко. В небі ясно зацвіла чарівна веселка. Дивовижно виграє вона сімома чудовими кольорами. Немов казкове коромисло чудесно повисло над річкою.)

Х. Закріплення знань учнів.

1. Далі у нас - Дивоцвіт. Цвіт талантів дітей. Кожен з вас має свої таланти, які треба помітити і розвивати.

Давайте проведемо конкурс на кращого читця поезії. Впр. 173.

2.  Наступна сторінка - Дивоколо.

- Проявимо вміння орієнтуватися в колі слів.

Наше завдання: замінити словосполучення прислівником-синонімом.

Йти, не знаючи дороги – наздогад.

Повернутись додому в призначений час – вчасно.

Дав як кіт наплакав – мало.

Мчати як стріла – швидко.

3.  А ось і Дивослово.

- Пригадайте будову слова.

- Хто пам’ятає, як пишеться не з дієсловами?

- Про написання не з прислівниками дізнаємось з правила.

(Робота над правилом)

ХІ. Це цікаво.

Дивограй

- Слова іноді з нами грають. Пограємо і ми в гру "Аукціон".

Про маму ми сьогодні говорили, а от про тата - ні. Надолужимо це.

-         Хто останній назве слово, той і виграв.

Я дуже люблю свого тата. Він трудолюбивий. Мій тато працює добре…

(Охайно, старанно, швидко, весело, вправно, чітко, гарно, уміло, якісно, майстерно).

ХІІ. Підсумок уроку.

Гра "Кореспондент"

- Хто в нас готувався сьогодні бути кореспондентом?

- Головний редактор твоєї газети дав тобі завдання провести опитування серед учнів четвертих класів, щоб встановити наскільки ефективно був проведений урок з української мови.

Інтерв‘ю редактора:

- Скажіть, будь ласка, як називаються прислівники близькі за значенням?

- Наведіть приклади прислівників-синонімів.

- Яка їх роль у тексті? (Уточнююча)

- Як пишеться не з прислівниками?

- Чи сподобався вам урок? Чим?

- Дякую за інтерв’ю.

- А я вам дякую, дітки, за вашу працю. Хай ваше життя радісно іскриться всіма кольорами веселки.

ХІІІ. Домашнє завдання.

Домашнє завдання впр. 176, ст. 91 – правило.

Для виконання домашнього завдання ознайомлюю учнів із фразеологічним словником.  

 

 

 

 

 

 


Додаток 1

 

  

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

Додаток 3

План

1. Коли з’являється веселка?

2. Скільки в неї кольорів?

3. З чим порівнюють веселку?


 

Додаток 4

Йти, не знаючи дороги –

Повернутись додому в призначений час –

Дав як кіт наплакав –

Мчати як стріла –

 


Додаток 5

Весною узимку

де-не-де стиха

незабаром


 



Создан 10 дек 2016