Розробка уроку з української мови 3 клас




Українська мова

3 клас

Тема уроку. Правопис префіксів роз-, без-. Складання тексту-                                                                                                   міркування.

 

Мета урок: ознайомити учнів з літературною вимовою та написанням                             префіксів роз-, без-; закріплювати вміння розрізняти префікси та прийменники, правильно їх писати; розвивати зв‘язне мовлення, орфографічну пильність, увагу до усного і друкованого слова; виховувати почуття доброти і поваги до своїх батьків.

 

Обладнання: схема-опора, підбір тематичних малюнків, перфокарти, сигнальні картки, малюнковий план уроку, мовний матеріал.

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

Форма проведення: урок-дослідження.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

         - Діти, торкніться один до одного рукою і подаруйте один одному чудовий настрій і усмішку. Адже, ніщо в світі не коштує так дешево  і не цінується так дорого.

         Із цих промінчиків добра, що заіскрились на ваших обличчях, ми і розпочнемо  урок.

         - Сьогодні у нашому класі будуть працювати Добрики  і Веселики.

         - А ще до нас завітало сонечко, як символ нашого з вами "успіху".

         - Наш гість запитує, чи маєте ви бажання працювати?

         - Чи будете ви старанними, уважними, активними, наполегливими?

         - Чи впевнені ви в собі, у своїх силах?

         - Отож, успіх нашим Веселикам і Добрикам сьогодні гарантований.

         - Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Яку мету ставите перед собою? Що хочете дізнатися на уроці рідної мови?

         - Отож, будемо старатись, щоб досягти своєї мети. До праці!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

         - Вдома ви познайомились із текстом вправи № 254 "Шануйте хліб". Відкрийте зошити.

         - Хто хоче виконати подібне  завдання на карточці біля дошки?

         (Поділи слова для переносу. 

         Акація, їжак, лінійка, розмова)

         - Діти, скажіть, будь ласка, які думки викликав у вас цей текст?

         - Прочитай, як можна поділити для переносу слово "подумки". Повільно вимовляй кожен склад. (По-ду-мки, по-дум-ки)

         - Чому так?

         - Який префікс у цьому слові?

         - Подивіться, будь ласка, на дошку. Чи правильно поділені слова для переносу? (Ака-ція, їжак, лі-ній-ка, роз-мо-ва)

         - Чому слово "їжак"  не поділено для переносу?

         - В якому слові є префікс? (Розмова)

         - Від префікса одну букву відривати не можна, тому переносимо роз-мо-ва.

         - Отож, пам‘ятайте правила переносу слів.

         ІІІ. Актуалізація опорних знань.

         - А тепер я іду на вас "мозковою атакою". Чи ж витримаєте ви, шановні Добрики і Веселики, мій наступ?

1. З яких частин складається основа слова?

2. Як визначити корінь у слові?

3. Які слова називаються спільнокореневими?

4. Що таке префікс?

5. Що таке прийменник?

6. Як пишуться префікси зі словами?

7. Як пишуться прийменники?

8. Що утворюємо за допомогою префіксів?

8. Як перевірити написання слів з ненаголошеними е , и в корені?

- Молодці, атаку витримали на відмінно!

ІV. Каліграфічна хвилинка.

         - Діти, сьогодні ми говорили про усмішку і гарний настрій. А від кого залежить наш настрій?

         - Так. І саме ці близькі нам люди першими приходять  на допомогу, щоб підтримати у тяжку хвилину і розрадити добрим словом. Недарма ж народна мудрість каже:

(Читаємо хором з дошки)

Друг пізнається в біді.

         - Як ви розумієте це прислів‘я?

         - Перш, ніж записати це прислів‘я, повторимо написання деяких букв, буквосполучень.

Рр Бб Дд уг ру друг

         - Який префікс у слові "пізнається"?

         - Чи є в цьому реченні прийменники?

V. Словниковий диктант.

         - А зараз поповнимо нашу "мовну скарбничку" – словниковий диктант.

Димок, директор, комп‘ютер, кипіти, розвідка.

         - А тепер самі себе перевірте.

         - Написання, якого слова можна перевірити наголосом?

         - Написання, яких слів перевіряємо за орфографічним словником?

         - У якому із слів звуків більше, ніж букв?

         - Назвіть слова із префіксом.

         - У якому слові всі приголосні глухі?

         - Запам‘ятайте написання цих слів, більшість із них є обов‘язковими для запам‘ятовування.

         - Поясніть, будь ласка, лексичне значення слова "розвідка".

         - Це слово багатозначне. Одне із його значень  - "наукове дослідження".

VІ. Проблемна ситуація.

         - А зараз, наші шановні Добрики  і Веселики, на одну  хвилинку і ми  станемо дослідниками рідного слова.

         - Прочитайте слова, записані на дошці.

Розквіт

розфарбувати

розв‘язати

рознести

розгадати

роз‘яснити

         - Що в них спільного? (Однаковий префікс)

         - Як він пишеться? На яку літеру закінчується? ( З)

         - А тепер прочитайте інші слова.

Безстрашний

безмежний

безсоння

безпомилковий

безлюдний

безкоштовний

         - Що спільного в цих словах? Як він пишеться?

         - Шановні дослідники,  який же висновок можна зробити про написання префіксів роз-, без-?

(В українській мові префікси роз-, без- пишуться з буквою з)

         - Давайте прочитаємо це правило і запам‘ятаємо.

(Хором із дошки)

- Ви в мене ще й Розумники.

VІІ. Повідомлення теми уроку.

         - Отож, сьогодні на уроці ми будемо намагатись далі опановувати мудрість рідної мови, а, зокрема, навчимося правильно вимовляти і писати слова з префіксами роз-, без-, складати текст-міркування.

         - Це і буде головним мовним завданням нашого уроку.

VІІІ. Робота над новим матеріалом.

         - Відкрийте свої підручники на ст. 104. Мовчки прочитайте назву параграфа.

         - А тепер прочитайте правило. (Вголос)

         - Ви бачите слово "запам‘ятайте". Це означає, що з цього правила винятків немає.  Всі слова з префіксами роз-, без- завжди пишуться  з буквою з, незалежно від вимови.

         - Прочитаємо "ланцюжком"слова в синій рамочці.  Розпочну я - розписати.

         - Який чуєте кінцевий приголосний  у префікса роз-? (с-)

         - Він вимовляється глухо, тому що далі стоїть глухий приголосний звук. Наша мова милозвучна і для того, щоб легше вимовляти слова, інколи перед глухими деякі дзвінкі вимовляються теж глухо. Але, не дивлячись на це, пишемо з буквою з.

         - Розбити.

         - Звук з вимовляється дзвінко, бо наступний звук дзвінкий.

         - Дочитуємо слова до кінця. Звертайте увагу на вимову.

         - Отож,  ви зрозуміли, що слова треба вміти не тільки правильно писати, а ще й вимовляти.

ІХ. Первинне закріплення.

1. Практичні вправи

         - А зараз виконаємо практичні вправи. Попрацюймо з підручником.

Вправа 256.

         - Від поданих слів за допомогою префікса роз- слід утворити нові слова і записати їх.

         Добрики виконують завдання першої колонки, а Веселики – другої. А тепер станемо вчителями, обміняємося зошитами і перевіримо один одного. 

         - А тепер складемо і запишемо  по одному реченню з першого утвореного слова.

         - Зачитаємо утворені речення. Підкресліть головні члени речення. Усно встановіть зв‘язок між словами.

2. Творче завдання

         - Заміни одним словом ціле речення за допомогою префікса без- .

Наприклад: Комахи, що не мають крил – безкрилі.

Тварини, які не мають хребта.

Небо, на якому немає хмар.

 

Людина, яку нікому захистити.

Чоловік, який не має роботи.

Х. Фізкультхвилинка.

         - Шановні Добрики і Веселики, я бачу ви вже притомилися. Давайте відпочинемо. Чи підготували ви на сьогодні фізкультхвилинку-добринку, про яку я вас просила? 

- Отож, розпочнемо. Сіли всі рівненько.

- Хто це, хто це вчиться тут?

- Це ми - Добрики завзяті!

Гарні хлопчики й дівчата.

- Хто це, хто це вчиться тут?

- Ми – Веселики слухняні!


В школі, вдома - скрізь старанні.

- Хто це, хто це вчиться тут?

- Ми - Розумники-Всезнайки,

Йдемо по Країні Знань

Без зупинок, без вагань

До високої мети –

Щастя  і добро нести.


ХІ. Закріплення знань учнів.

1. Робота в парах

         - А зараз попрацюємо в парах.

Гра "Будівельник"

         - Дістаньте  з конвертів частинки слів.

         - Ваше завдання - побудувати з них два слова.

         - Виграє та пара, яка першою закінчить роботу.

         - Переможець прочитає свої слова. Який префікс у цих словах? Як він пишеться?

                   - Хто не зміг утворити свої слова, скористайтесь підказкою, яка захована в середині конверта.

2. Перфокарти

                   - А тепер - "вищий пілотаж" нашого уроку. Перевіримо, чи добре ви засвоїли новий матеріал, чи вмієте бути уважними. Вставте пропущені букви.



         - Самоперевірка. (Відповіді на дошці).

         - Чи в усіх словах ви написали букву "зе"? Чому?

3. Скоромовка

         - А тепер побачимо, чи можете ви бути дикторами на радіо?

         - Без пауз і запинок прочитайте прикметники-антоніми до поданих слів, утворюючи їх за допомогою префікса без-:

Сильний, звучний, грамотний, хмарний, людяний.

Корисний, помилковий, хребетний, цінний,  коштовний.

4. Сигнальні картки

         - Молодці, добре засвоїли новий матеріал. Тепер можна виконати завдання і на повторення раніше вивченого.

         - Я читаю слова, а ви сигналізуєте, яку букву е чи и в них слід писати.

         - Щоб не помилитись, пригадаємо раніше вивчений вірш-помічничок:


Е чи и писать?

- Не знаю!

- Щоб уникнуть

зайвих мук,

Ти під наголос,

звичайно,

зразу став сумнівний звук!


Стебло, весна, зима, село, зелений, верба, димок, синок, земля, листок, степи, озеро, життя, вишневий, кленовий, темніє, синіє.

ХІІ. Розвиток зв‘язного мовлення.

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

І якщо вона, як сонце, світить,

То радіють і дорослі й діти.

         - Які ж люди є найдорожчими  для кожного з нас у житті? Хто від себе готовий відірвати, тільки б дитині було вдосталь? Хто першими складають дитині рученятка до молитви? (Батьки – мама і тато.)

         - Яким прекрасним світлом сповнені ці слова. Як же тихо лягають вони на вуста променем материнської усмішки, теплою лагідністю батькових очей, ніжністю їхнього серця.

         Кожен з них несе у серці найтепліші почуття до своєї дитини: любов, ніжність, доброту.

         Ми в свою чергу повинні зігрівати їх теплом своїх сердець, бути добрими дітьми. А що це означає, ми зараз дізнаємося.

         - Запишіть: вправа 259.

         - Давайте пригадаємо, які є типи текстів?

         - З яких частин складається кожен текст?

         - Які бувають речення за метою висловлювання?

         - Отож, прочитайте даний текст. Послухайте і запам‘ятайте, що означає бути доброю дитиною. Подумайте, який це тип тексту.

         - Подивіться ще раз на перше речення. Яке воно за метою висловлювання?

         -  Яке  за метою висловлювання друге речення?

         - То  що ж означає бути добрим сином чи дочкою?

         - Наше завдання - доповнити це міркування своїми думками. На допомогу вам ці малюнки

         - Що ще треба робити, щоб бути добрими дітьми своїх батьків, щоб мама і тато були щасливі, ніколи не сумували, а лише пишалися вами.

         - Ваші розповіді чудові. Ви справжні Добрики і Веселики у своїх родинах.

Але кожне міркування має висновок. Давайте і ми його зробимо. Що ж найголовніше для наших батьків?

         - Щоб ці слова ви запам‘ятали, запишемо їх: "Завжди поважайте, цінуйте і любіть своїх батьків. Хай завжди вони будуть щасливі."

         - Яке це речення за метою висловлювання?

         - А щоб ніколи не забували про це, дарую вам  ось такий наказ. Вашим домашнім завданням буде його вивчити і завжди виконувати, а ще впр. 260, правило ст.,104. Щоб легше було скласти розповідь за малюнком, я приготувала вам план.

         Я хотіла б,  щоб ви були такими дітьми, як ваша ровесниця, яка розповідає про себе у наступному оповіданні, яке я вам зараз прочитаю.

         - Слухайте уважно і постарайтеся помітити і запам‘ятати якомога більше слів із префіксами, які ми сьогодні вивчали.

         "По дорозі зі школи я роздумую, як би мені допомогти мамі. Прийшовши додому,  розпитала у неї, що я можу зробити. Ненька мені розказала.

         Я роздягнулась, пообідала. Потім розтопила  грубку і розвісила сушити білизну. А ще розповіла молодшій сестричці казочку.

         Ось і прийшов час готувати домашнє завдання. Я довго розмірковувала над задачею, поки врешті-решт не розв‘язала її.

          Мама дуже розвеселилась, побачивши, що я хороша помічниця і школярка."

         - Що ви можете сказати про цю дівчинку?

         - Самостійно згадайте і випишіть слова із префіксом роз-.

(Роздумую, розпитала, роздягнулась, розтопила, розвісила, розповіла, розмірковувала, розв‘язала, розвеселилась)

         ХІІІ. Підсумок уроку.

         - Що ж ви запам‘ятали про правопис префіксів роз-, без-?

         - Наш урок наблизився до кінця. Прийшов час, як кажуть у народі, розставляти всі крапки над і .

          - Чи досягли ж ми з вами  мети, яку поставили перед собою на початку уроку? Чому?       

         - Я хочу сказати, що ви, шановні Добрики і Веселики, працювали сьогодні бездоганно, відповідали – безпомилково, безупинно, розважливо і роздумливо. Ви мене нітрішки не розчарували, не розгнівали, а навпаки – розохотили. А тому я розщедрилась і ставлю вам хороші бали.

         - Як бачите, ми досягли сьогодні успіху. Я думаю, що сонечко нами задоволене. А ще воно закликає нас творити добро, бути чуйними один до одного, до своїх рідних. І нехай вас завжди супроводжують слова геніального поета Т.Г.Шевченка: "Раз добром нагріте серце – вік не охолоне".

Пам‘ятайте, любі діти,

Істина така проста!

Найцінніше в цілім світі –

Це любов і доброта.

- Тож даруйте один одному радість, любов і усмішки! (Звучить пісня "Усмішка")

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Завдання на карточці:

Поділи слова для переносу.

Акація, їжак, лінійка, розмова.

 

Додаток 2

Гра "Будівельник"

Без  вітр  ян  ий

Роз  пис  к  а

Без  вод  н  ий

Роз  в‘яз  к  а

Без сон н я

Роз мов н ий

 

Додаток 3

Завдання на перфокартах:


№1

Бе..хмарний

ро..чесати

бе..ділля

ро..дерти

ро..инка

№2

Ро..фарбувати

бе..смертний

ро..плітати

бе..крилий

ро..линий


 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

Наказ дітям

 

        Батько й мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждань.

       Все, що вони тобі дають, - це їхня праця, піт, втома. Вмій поважати працю батьків.

       Найбільше щастя для матері і батька - твоє життя, працьовитість, любов до науки, повага до старших.

       По-справжньому любити їх - означає приносити в дім мир, спокій,   Тож любіть і поважайте своїх найдорожчих людей.

      

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Димок

директор

 комп’ютер

кипіти

 розвідка

 

 

Додаток 6

Сильний

 звучний

 грамотний

 хмарний

 людяний

 

Додаток 7

Корисний

помилковий

 хребетний

 цінний

  коштовний

 


Додаток 8

Маленька помічниця

По дорозі зі школи я роздумую, як би мені допомогти мамі. Прийшовши додому,  розпитала у неї, що я можу зробити. Ненька мені розказала.

    Я роздягнулась, пообідала. Потім розтопила  грубку і розвісила сушити білизну. А ще розповіла молодшій сестричці казочку.

    Ось і прийшов час готувати домашнє завдання. Я довго розмірковувала над задачею, поки врешті-решт не розв‘язала її.

     Мама дуже розвеселилась, побачивши, що я хороша помічниця і школярка.

 

Додаток 9

В українській мові префікси роз-, без- пишуться з буквою з.

 

 

 

Додаток 10

 

 

Тварини, які не мають хребта

Небо, на якому немає хмар

 

Людина, яку нікому захистити

Чоловік, який не має роботи




Создан 03 янв 2015